body#layout #main-top { display:none; } --> --> position:absolute;

Monday, 21 January 2008

The mind-bending power of the masters of the media

The mind-bending power of the masters of the media

Media control and censorship!

The media-power in Great Britain and elsewhere

The Mind-Benders is an analysis of the media power in Great Britain. Written in 1997, it details how (and why) the information we receive via the media is censored and distorted. If we are to avoid insidious totalitarianism we must be aware of the enormous control over every form of mass media the Jews possess and – in any democratic society under such powerful influences – who are the real manipulators of political power.

Who controls what we read?

Although the printed word is no longer as powerful as it once was, and although the broadcasting media are now the most important factor in shaping general popular attitudes, the owners, editors and journalists of national newspapers still have immense power. In particular, it is the national newspapers which decide the issues on which elections will, and will not, be fought. Press coverage is still the key factor which makes or breaks politicians, and which sets the parameters of 'acceptable' political thought. The national newspapers have long been termed the "Fourth Estate," but even this phrase under-estimates their power. It is in truth no exaggeration to say that whoever controls the press controls the political direction of the nation.

The Jewish presence in the press is not as all-pervading as it is in the broadcast media. But such is the cowardice of the vast majority of the intellectual prostitutes known as journalists, that it seems that Organised Jewry is able to impose its line on the British press by rather more remote control than in the case of television. Having said which, the number of Jews in key positions in the tangled web of newspaper ownership and production is still out of all proportion to their numbers in the British population as a whole.

The same can be said of publishing generally, with the additional factor that many publishing houses are owned by Jewish-owned companies based in the USA.

The Press

Associated Newspapers

As well as owning the Daily Mail and London Evening Standard, Associated Newspapers has a one-fifth stake in the TV news company ITN, owns 20 per cent of the ITV company Westcountry TV, 14 per cent of Selec TV and nearly half of Teletext.

One of Associated Newspapers' major players is Stewart Steven – real name Stefan Gustaf Cohen. Having come to Britain in 1941 as a six-year-old refugee, Steven was appointed Assistant Editor of the Daily Mail in 1972, going on to edit the Mail on Sunday in 1981, before becoming Editor of the Evening Standard. He is a Director of Associated Newspapers Holdings Ltd, Mail Newspapers plc., and The Mail on Sunday. Steven boasts of his influence on the British Government that "every member of the Government knows me by my Christian (sic) name."

The Managing Director and Managing Editor of the Daily Mail are Guy Zitter and Lawrence Sear, while the Editor of the Mail on Sunday is Jonathan Holborrow. A study of a randomly chosen day's issue of the Mail suggests that Jews make up nearly a third of its journalists (excluding writers for the politically irrelevant sports pages, who are invariably Gentiles) – including Middle East specialist Paul Harris, Geoffrey Levy, Richard Kay, Jonathan Margolis, Sam Harris, Sarah Ebner and Gaby Hinsiff.

Stewart Steven
Stewart Steven of Associated Newspapers

Anne Applebaum is Associate Editor of the London Evening Standard, as well as writing regularly for the Daily Mail and Sunday Telegraph. When Evening Standard columnist Matthew Norman criticised Tory Home Secretary Michael Howard for agreeing to legislation "that would have deprived his father of sanctuary in Britain," he did so in such extreme terms that Gerald Jacobs was moved to write a piece in the Jewish Chronicle criticising Jewish hypersensitivity and the "psychological condition" which "sees any public criticism of Jews by Jews as fuel for Gentile scorn and anti-Semitism. That way real madness lies."

Another Evening Standard reporter, Mark Honigsbaum, penned a remarkably indiscreet article for the paper's 'London Life' feature on 21 January, 1992. Headlined "The TV Clique," its sub-heading told readers that:

"David was at school with Michael who plays snooker with Charles who knows Alan who is a friend of Michael. Together these five men form a powerful group who have a massive influence on what you will be watching on television today."

The five referred to are David Elstein, Michael Grade, Charles Saatchi, Alan Yentob and Michael Green.

Another Associated bigwig is Clive Wolman, founder and Editor-in-Chief of the weekly magazine London Financial News and formerly Editor of the Mail on Sunday City edition. Wolman cut his journalistic teeth editing the Oxford University magazine Isis, before spending two years in Israel working on the Jerusalem Post. Among the backers of Wolman's venture are his long-standing friend Anthony Julius – the Princess of Wales's lawyer and author of a vicious attack on the great poet T. S. Eliot, whom he regards as 'anti-Semitic'- and Lawrence Lever, financial columnist at the Mail on Sunday. At a Jewish Chronicle-sponsored meeting in March 1996, Lever spoke of the personal unease with which he sometimes approached reporting on Jewish businessmen who had acted illegally or unethically.
Clive Wolman
Clive Wolman, former City Editor of the Mail on Sunday, now runs the London Financial News

The new magazine – aimed at stockbrokers, fundmanagers, corporate financiers and traders – is distributed on the internet by the on-line business information company, MAID, whose Chief Executive is Dan Wagner. A £500,000 launch campaign was conducted by publishing director Gary Stern – a Young Jewish Care leader – who also invested his own capital in the venture.

News Group International

NGI's assets include the lion's share of BSkyB, Twentieth Century Fox and major British newspapers such as The Sun, News of the World, The Times, the Sunday Times and the Times Literary and Educational Supplements. Its Chief Executive, Rupert Murdoch, is usually regarded as a Gentile, although he has been described as a 'mamzer Jew.' His father, Keith, although only a low-paid reporter, made a fortuitous marriage to the daughter of a wealthy Jewish family, Elisabeth Joy Greene. The family fortune enabled Murdoch Senior to buy himself a knighthood, a radio station and two Adelaide newspapers, as well as to educate his son at the fashionable Geelong private school and then to send him to Oxford.

While at Oxford, the young Murdoch concluded that "there is no ideological difference between communism and capitalism, except that the latter should be more controlled and centralised. The two are complimentary." When his father died he returned to Australia to take over the two newspapers and became known to locals as "Red Rupert." So strong was his reputation that when, in 1965, he paid over a quarter of a million pounds for a Sunday newspaper in Perth, it was suggested that the Soviet Union was channelling funds into his business operation. Over the next three years, however, as Murdoch plonked down millions to buy newspapers and radio and TV stations all over Australia, it became clear that that he had more generous backers than the habitually parsimonious Soviets. By 1968 Murdoch's media empire was worth £46 million. His buying spree continued throughout the 1970s, as he set up in Britain and then the United States. With his move into satellite TV and film studios, the last few years have seen Murdoch establish his influence on a truly global scale, with assets of £14.3 billion.

This remorseless rise owes something to Murdoch's undoubted knack of identifying and pandering to the lowest tastes of the public, but far more important has been the backing of four multi-national mega-money moguls. Murdoch first started to move in these circles when his father asked Lord Beaverbrook to train young Rupert in the newspaper business. Beaverbrook introduced Murdoch to Harry Oppenheimer, head of the massive Anglo-American Corporation and the deBeers diamond and gold cartel, and Edgar Bronfman. Impressed by the young Murdoch and his committment to Marxist capitalism, they told him to call on them if he ever needed help.
Harry Oppenheimer
Harry Oppenheimer, one of Murdoch's fantastically rich financial backers

Within a few years Murdoch was acting as the front-man for media buy-ups financed by Oppenheimer and Bronfman, as well as being helped by the con-man Armand Hammer and the Rothschild empire. This almost limitless financial backing is the real force behind Murdoch's mercurial rise to control, among his other media interests, a yearly newspaper circulation of 3.5 billion copies.

Nor is Murdoch shy of using this enormous power to further his, and his backers' own political agenda. As far back as 1972, after Australian Labour Party leader Whitlam had agreed to pursue a 100 per-cent pro-Israeli policy and to protect Murdoch's media monopoly, the power of that monopoly was used to run a block-busting campaign which steamrollered Whitlam into power. When Whitlam promptly reneged on the deal, making overtures to the Arabs and refusing to grant mining leases to Oppenheimer, Murdoch's media turned on him as part of the successful campaign to have Whitlam removed from office and replaced by the fervently pro-Zionist Bob Hawke.

More recently, American media mogul Ted Turner was forced to apologise to the Anti-Defamation League after likening his rival to the "late Fuehrer," alleging that, like Hitler, Murdoch uses the media outlets over which he has control to further his political agenda. Included on that agenda are attacks on Murdoch's enemies, among which he includes the Germans, the Irish, the Arabs and anti-Zionists, "the supreme traitors."

In addition to his shadowy backers, a number of the key positions around the 'Dirty Digger' are held by Jews. These include Peter Chernin, who heads Murdoch's film studio and oversees his TV production, and David Elstein, Head of Programming at BSkyB until his recent promotion to the still more powerful post of Chief Executive of C5. Chief Executive of BSkyB is Sam Chisholm, while Raymond Jaffe is the Director of Publicity and Promotion at Sky TV.

The Managing Director of The Sun and the News of the World scandal sheets is A. A. Fischer, while their Managing Editors are William Newman and Stuart Kuttner respectively. Since becoming Editor of the News of the World, Wendy Henry has presided over a further degeneration of her paper, which has to be acknowledged as a remarkable achievement. Her boss Kuttner has spoken at meetings of the Board of Deputies of British Jews on the question of sensitivity in the portrayal of Jews and Israel in the media. The City Editor of The Times is Melvyn Marckus.

In October 1996 seventy Israeli tax inspectors raided the Jerusalem offices of Murdoch's News Datacom computer software subsidiary. The operation took place after the issue of a warrant alleging "tax transgressions, tax evasion and helping others to evade taxes between the years 1989 and 1996 of an amount of about $150 million." Also raided were a factory in Haifa and New Datacom's lawyers, the eminent firm of Herzog, Fox and Neeman, whose founder was the former Israeli president, Chaim Herzog. Murdoch's company protested its innocence and blamed "defamatory" comments in the Israeli media on "a continuing campaign against the company by former employees who have been sued in the UK... for defrauding (us) of millions of dollars." Whatever the truth of this affair, it provides a tantalising glimpse of the behind-the-scenes connections of the Murdoch empire.

Telegraph Group

The Chairman of The Telegraph plc is Conrad Black. Although supposedly a Canadian Gentile, Black is a member of the steering committee of the Bilderberg Group and a Director of Jerusalem Post Publications Ltd. Furthermore, not only was his first wife Jewish, but so is his second, Barbara Amiel. She makes no attempt to hide her extreme pro-Zionist views, using the columns of the Daily Telegraph to berate other sections of the media and politicians for what she believes is hostility to Israel. A particularly outstanding example of Mrs. Black's paranoia is an article which appeared in the Daily Telegraph of 3.10.96 under the hysterical heading: "This hatred of Israel is close to fascism." Most absurdly of all, she referred bitterly to "some Guardian and Independent commentators who, to put it bluntly, come close to a genteel fascism akin to the Thirties." Presumably she wasn't thinking of the Independent's main columnists Neal Ascherson or David Aaronovitch. Kindly souls of a more rational disposition can only hope that she doesn't ever see a copy of this publication!

The Telegraph plc is in turn 82 per cent owned by the Hollinger Group, on whose board sits international power-broker Henry Kissinger. Hollinger also own the Spectator and no fewer than 230 major magazines and newspapers in the United States.

Managing Director of Telegraph Newspapers is Stephen Grabiner, while Directors of the Telegraph include Rupert Hambro who Group Managing Director of J. O. Hambro Investment Management and a Director of Harry Oppenheimer's AngloAmerican Corporation, Sir Martin Jacomb and Sir Evelyn de Rothschild.

The Sunday Telegraph is edited by Dominic Lawson. The Young Telegraph, the children's supplement, is edited by Damian Kelleher with Kitty Melrose as deputy.

Stephen Grabiner
Telegraph boss Stephen Grabiner

Mirror Group

Robert Maxwell

The left-wing Daily Mirror and Sunday Mirror were, of course, the mouth-pieces of the utterly corrupt 'refugee' from Czechoslovakia, Bob Maxwell (real name, Jan Hoch). Having looted his employees' pension fund in a failed effort to stave off the collapse of his house-of-cards financial empire, Maxwell finally met a well-deserved and watery end off the side of his vulgar personal yacht. This eminent fraudster and Zionist activist was honoured with a burial ceremony in Israel attended by leading Israeli government officials. The Mirror Group, which is also a major shareholder in the Independent, was sold off after his death, and is now in the hands of a shadowy business conglomerate.

Other Publications

A long-term key-player in the Observer Trust was the financial journalist, publisher and investment wheeler-dealer Sir Stephen (Harry) Waley-Cohen, who was involved with the upper echelons of this heavyweight left-of-centre Sunday newspaper, between 1976 and 1981. Nowadays, however, Sir Stephen is only Chairman of the Jewish Chronicle Trust, and the Observer is in the more discreet hands of the Guardian Group. This holding company has directoral links with Hambros merchant bank, whose own Directors include Lord Hollick, whose United News and Media Group owns 30 regional newspapers in South East England alone, as well as periodicals such as Exchange & Mart. Hollick is reported as considering selling off his UPN South East operation in order to concentrate on his regional newspapers in Yorkshire and the North West.

The Observer certainly presents no alternative to the prevailing bias of the rest of the media. Its "expert"' on the British National Party, for example, is Nick Cohen, who describes as "admirable" the work of the mendacious and rabidly anti-Nationalist magazine Searchlight, which specialises in encouraging violent mobs to attack the peaceful and legal meetings of its political opponents. Searchlight's sloppy research has cost the BBC huge libel action payouts a few years ago, and is edited by Gerry Gable.

Nick Cohen
The Observer's Nick Cohen

1996 saw the launch of the UK's first all-financial Sunday paper, the Sunday Business. This was backed by American-based newswire owner Michael Bloomberg, with Tony Rubython as Editor.

Anita Roddick At the opposite end of the social scale of special interest groups is the Big Issue, founded on the initiative of Bodyshop owner Anita Roddick. Speaking to the Jewish Chronicle at the start of 1996, the Big Issue's Director Lucie Russell, confided that at least ten of its staff are Jews:

"Jews are attracted to this sort of work – they like to be active in changing the world."

Many of the glossy magazines which adorn our newsstands do not reveal the identities of their staff, and detailed research into which holding companies and publishers own which publications is beyond the scope of this study. Even a cursory glance, however, reveals a vastly disproportionate number of Jews involved.

Opinion-makers on The Spectator include Milton Shulman and Mark Steyn. Samantha Weinberg is Features Editor at Harpers & Queen. Vogue Editor Alexandra Shulman also writes a column in the Daily Telegraph, which she has used to promote clothes designers such as Tommy Hilfilger. Also busy at Vogue are Picture Editor Isabella Kullman, Account Manager Rachel Raelevy, Assistant to the Publishing Director Emma Halpin, and Chairman Daniel Salem. Contributors include Rhoda Koenig and Nigella Lawson. Deirdre Vine is Editor of Woman's Journal, Sarah Bravo is Managing Editor of Ideal Home. Just 17 and More – both widely criticised for publishing explicit and liberal sex advice for their young readers – have on their respective staff lists Jews like Piers Wenger and Deborah Selner, and Tony Cross and Trish Halpin. Deborah Selner is Promotion Arts Editor on both magazines.

Alexandra Shulman
Alexandra Shulman, Vogue Editor and Daily Telegraph columnist

Felix Dennis – one of the three defendants in the infamous 1971 Oz obscenity trial – now publishes many magazines, including the world's most successful CD-ROM magazine, Blender.

The 'up-market' men's G.Q. has among its Contributing Editors James Bloom, Peter Koenig, David Cohen, Chris Peachment and Christopher Silvester, while Jo Levin is Fashion Director. A glance at virtually any newsstand magazine will reveal a similar situation, with significant Jewish input on publications ranging from Empire movie magazine to New Woman, Cosmopolitan to Vanity Fair.

Non-native journalists who have dispensed their wisdom to us lowly Gentiles over the years include Bernard Levin, John Pilger, Max Hastings, John Akass, Marjorie Proops, Anna Raeburn and Claire Rayner. The world-syndicated agony columnists Ann Landers and Abigail van Buren ("Dear Abby") were in fact two Jewish sisters, Esther and Pauline Friedman.


A detailed examination of the question of who controls the book publishing houses is another area beyond the scope of this short study, but a brief overview reveals much the same situation as with the rest of the mass media. In addition to its interests noted above, the Pearson Group owns the Financial Times Group and, in partnership with N. M. Rothschild merchant bank, the internationalist prophet of the global economy The Economist magazine. Pearson also owns the major publishing companies Penguin and Longman. The Editor of the Financial Times, Michael Lambert, addressed a Jewish Care business group meeting in November 1995. His Assistant Editor is Samuel Brittan.

The Chief Executive and Chairman of the Longman Group is Paula Kahn. Simon & Schuster is only part of the publishing division of Sumner Redstone's Viacom empire, which also owns US publishers Prentice Hall and Pocket Books. Random House, the largest publisher in the USA and a major player in the UK industry, is owned by Samuel and Donald Newhouse. Their Advance Publications holding company is worth an estimated $8 billion, and includes 26 daily newspapers, 87 cable TV stations and some two dozen major magazines, including up-market titles such as Vogue, Vanity Fair and Madamoiselle.

Hamlyns was founded by 1940s refugee Paul Hamlyn, who sold the company before setting up Octopus, which he in turn sold to Reed for £535 million and 22.1 million Reed shares. His close friend Bob Gavron is another publishing millionaire, having sold his St. Ives printing company in 1993. He then bought The Folio, the up-market book club which specialises in reprinting classics, and provided the money to set up the feminist Virago press. Gavron is one of the small band of Jewish millionaires who financed Tony Blair's redesigning of the Labour Party. Apart from his own half-million pound donation, Gavron was also appointed as a member of the party's key fund-raising committee for the general election. Paul Hamlyn alone has kicked in £600,000.

Bob Gavron
Bob Gavron – a "proud" but non-religious Jew, and bank-roller of Tony Blair

The Managing Director of Andre Deutsch is T. G. Rosenthal, who is also prominent at The Bookseller. It is worth noting the familiar pattern of Jewish predominance in influential institutions at the top of the industry. Louis Baum is Editor of The Bookseller, and British Journalism Review is edited by Geoffrey Goodman with Jewish Care's 1990 Woman of Distinction Jenny Abramsky on its Editorial Board. Longman hotshot Paula Kahn is the President of the Publishers' Asssociation, who is also Chief Executive of the English Teaching Advisory Committee.

Jenny Abramsky
Feminist Jenny Abramsky, Radio 5 supremo, also works with the British Journalism Review

The mind-bending power of the masters of the media

Who controls broadcasting?

There can be little doubt that television is the most powerful force for the presentation of the news and the formation of attitudes. Go into any workplace, pub, school, shop, or other institution and the chances are that the conversation will get around to the previous night's 'soap' or something of particular note on the evening's news. And what was shown – and not shown – on the TV screen will in all probability have affected the way in which the viewers see the world.

By using such techniques, the controllers of the TV stations have enormous power to shape popular opinion. And a glance through any TV guide will reveal that, by providing us with an endless diet of pro-multiracial, pro-homosexual, anti-British trash, the masters of the TV stations are not shy of using that power. So just who are these people? Just who is responsible for the poison peddled by 'our' television networks?


The most powerful man at the 'British' Broadcasting Corporation is Alan Yentob, Director of BBC programmes. According to Broadcast magazine (14.6.96) this "gives him control over all non-news BBC programmes including those for satellite channels and those in English for the World Service." Yentob is a close personal friend of the immensely powerful independent TV bosses Michael Grade and Michael Green. The three have shared holidays in the Caribbean and, together with Charles Saatchi, are referred to by coy insiders as the "St. John's Wood Mafia." The Saatchi and Yentob families have been closely connected since before they moved to Britain from Iraq.

Alan Yentob

BBC-boss Alan Yentob

Behind the scenes, Jews are well represented among the Governors of the BBC, who include former President of the S. G. Warburg merchant bank Sir David Scholey, Sir Kenneth Bloomfield and Janet Cohen. Holders of important BBC managerial posts include Sarah Frank, Chief Executive of BBC Worldwide Americas; Controller of Publicity and Public Relations, Keith Samuel, and David Aaronovitch, who is Managing Editor of the BBC's weekly programmes. Anne Sloman is Deputy Head of BBC News Programmes; Ruth Caleb is the Head of Drama, and Louis Marks has been Producer of Drama since 1976. Another key figure in terms of the BBC's relationship with the rest of the world, Commercial Director at BBC Worldwide TV Tony Kay, is responsible for deals with American networks such as NBC. International Director of US cable operator TCI, Adam Singer – son of former BBC Director-General Aubrey Singer – has also been responsible for a number of big deals between the BBC and TCI's British subsidiary Flextech.

Head of BBC Comedy Entertainment is Jon Plowman. He is responsible for 'alternative comedian' Ben Elton's Thin Blue Line. Presumably Elton got the same helping hand onto the show-business ladder as Barry Cryer, Lloyd Grossman, Ester Ranzen, Dennis Norden and Felicity Kendall.

Jews in prominent positions in BBC regional TV include Rod Natkiel, Head of Network TV at BBC Midlands and East, and Roy Saatchi, Head of Local Programmes at BBC North.

The host of lower level functionaries who implement the wishes of the media masters in such stations also includes a vastly disproportionate number of Jews, such as Geoffrey Goodman, who broadcasts on BBC Current Affairs and LBC/IRN, and BBC TV's legal correspondent Joshua Rosenberg. Naomi Goldman is not only a Producer on Newsnight but is also a member of the Jewish Socialist Group. Another militant Zionist in the BBC is writer and broadcaster Lisa Jardine. With people like these determining the direction, content amd tone of BBC output, it can be seen that its consistently anti-British and pro-minority stance is no accident.

Channel 4

The Chief Executive of Channel 4 is Michael Grade, who succeeded its creator Jeremy Isaacs. Grade previously controlled LWT and BBCl and 2. He has been a director of First Leisure Entertainment since 1991. This massive company was formerly headed by Grade's uncle, the late Lord Bernard Delfont and includes 300 cinemas, eight theatres, hotels, restaurants and record divisions. Grade's father, Lew Grade (real name Winogradsky) was, before he died, and an enormously influential TV mogul and Director of Euro-Disney.

The endless diet of filth and perversion which Channel 4 feeds to the public has earned Michael Grade the sobriquet Britain's "pornographer-in-chief." In March 1996 he was also widely criticised after his brainchild The Girlie Show ran an episode which clearly encouraged shoplifting. "Why do we allow this millionaire to incite theft?" asked veteran columnist Paul Johnson.

Michael and Lew Grade

Britain's "pornographer-in-chief," Channel 4 boss Michael Grade with his late uncle Lew

Managing Director of Channel Four International Ltd and Director of Acquisitions at C4 is Colin Leventhal. This busy man's acquisitions for the channel have included such American propaganda shows as Roseanne and The Cosby Show which are produced by Caryn Mandabach's Carsey Werner company. Leventhal has also developed a close relationship with Nickelodeon, the subsidiary of Viacom Inc. owned by Sumner Redstone.

The next time you have the misfortune to see one of the disgusting pieces of decadence and perversion which so often pass as 'plays' on Channel 4, you should direct your complaint to the channel's Head of Drama, David Aukin, or to the Senior Commissioning Editor for Drama, Peter Ansorge. The latter spoke out strongly in favour of the sympathetic depiction of incest on the soap Brookside at peak family viewing time. Ansorge said that he expected to be attacked for the storyline and condemned the 'right-wing lobbies' which express widespread public disquiet about the way in which all the British soaps have been turned into promotional vehicles for sexual deviancy.

If, on the other hand, you are offended by the decidedly 'ethnic' and extreme 'liberal' tone and content of Channel Four News, reflect on the fact that the News Editor since March 1996 has been Sara Nathan, supported by Elinar Goodman. While Jon Snow, the extremist liberal Channel Four newscaster is not Jewish, he has made his sympathies clear by joining Jewish journalists in addressing a Jewish Chronicle sponsored meeting on ethics in journalism.

Channel 4's youth programme production company, Planet 24, has, according to the Jewish Chronicle "an uncanny knack of fronting its popular Channel 4 programmes with blondish Jewish women." These include Dani Behr, who has used her leading role on The Word and Surf Potatoes to try to popularise inter-racial dating, and Gabi Roslin of the Big Breakfast and the Gabi Roslin Show. Planet 24 also produced BBC2's homosexual magazine series Gaytime TV.

Managing Director and Presenter of Rapido TV is Peter Stuart, who also finds time to oversee the production of such cultural gems as Eurotrash and The Girlie Show.

Among the many lesser players involved in the relentless outpouring of filth from Channel 4 are Michael and Martin Myers, the distributors who run the First Independent company; Stephanie Calman, who was the scriptwriter for the sitcom Dressing for Breakfast; the viciously anti-British comedian Mark Thomas, and Alexi Sayle, who says that since he is Jewish, so are all his characters.

A number of Channel 4 programmes are produced by Philip Clarke's Diverse Production company. These include Diverse Reports, The Hello Girls and Dual Balls, a 'comedy' by Dan Zeff.


The Independent Television Commission is the regulatory body which oversees the whole of the ITV network. Its Director is Jude Goffee and its senior sponsorship and advertising officer is Eve Salomon. The Network Director of ITV is Marcus Plantin, who was instrumental in appointing Claudia Rosencrantz as ITV's Controller of Entertainment.

Media group MAI owns two ITV franchises (Anglia and Meridian); a 5 per cent stake in ITN and a 29 per cent stake in Channel Five. A driving force in the newly formed MAI/United News and Media giant is Lord Hollick, a Labour peer with close links with Hambros Bank, of which he is a long-standing Director. Hollick has orchestrated MAI's rapid growth in media interests since 1990. He is a great admirer of Michael Eisner's Disney empire and wants to be one of the new breed of 'lifestyle suppliers' – an all-encompassing media brand which gives you your TV, radio, newspapers, house, books, music, holidays, theme park thrills and films (and, as a consequence, shapes your political opinions).


Lord Hollick – plays a big role in ITV

To this end, MAI has established close links with the second largest 'American' megamedia corporation, Time Warner Inc., whose Chairman is Gerald Levin, and its subsidiary HBO, whose Vice President is Charles Schreger. One of the first deals on the agenda is a plan to build a movie theme park on the outskirts of London. A senior director of MAI's Anglia TV subsidiary is film executive David Puttnam, best known for his Chariots of Fire, which dwelt at length on the 'anti-Semitism' encountered by a Cambridge athlete early this century. Such problems certainly do not seem to have held back Mr. Puttnam, whose many interests include being a director of the Australian feature producer Village Roadshow Pictures, which is partly owned by MAI. Anglia's Director of Programmes is Graham Creelman. MAI's United News section is headed by Chief Executive Stephen Grabiner.

The pivotal position in ITN's influential news coverage is held by Robert Elias, Programme Editor of News at Ten, while the power to decide what gets airtime at LBC rests with its Controller of Programmes, Charles Golding.

Carlton Communications

Carlton is a major force in the ITN network with assets including Carlton TV and Central TV; a 20 per cent stake in ITN; Meridian TV and GMTV, and a 50 per cent stake in London News Network. It has a £1.6 billion turnover, recording pre-tax profits of almost £250 million in 1995, and has significant assets in the Asian sub-continent.

Carlton's Chairman is Michael Green, who is also Director of Independent Television News, Central Independent Television and GMTV. It was Green who, with the Saatchi brothers, masterminded the fierce lobbying campaign which persuaded the Government to sacrifice the independence of ITV's fourteen regional stations in 1993. Green, who is related by marriage to Lords Wolfson and Young, was quoted in the Jewish Chronicle of 17.11.95 as declaring that: "I am very aware of being Jewish."

 Michael Green

Carlton TV's Michael Green

Although his current affairs programmes enjoy prying into the lives of others, Green himself is very publicity-shy; when a girlfriend left him, his reported warning was: "If you ever write a word about me, I'll break every bone in your body." During Green's negotiations to buy Technicolor (UK), he was helped by Jarvis Astaire, who lives with Green's ex-mother-in-law, Lady Wolfson. Astaire himself is a former associate of Ladbroke pools magnate Cyril Stein.

Carlton's head of sponsorship is David Prosser, who is the co-ordinator of the ITV lobby pressing for the abolition of laws which effectively outlaw sponsors which are closely related to the editorial content of programmes. Richard Simons is the company's Head of Features, while the Managing Director of Carlton Select, the former Selec cable TV channel recently bought up by Carlton, is Janet Goldsmith. The political agenda of Carlton was summed up by the company's decision to send its documentary on one of Oskar Schindler's 'survivors' to 1,000 London secondary schools. The extremely liberal content of children's and youth programmes at Carlton is the responsibility of this sector's Controller Michael Forte.

The latest acquisition in Carlton's drive for ever-greater influence is Westcountry Television, one of the last privately owned ITV franchises. Another strong bidder for the company was David Asper's CanWest broadcasting group, so it seems the vendors, which included South West Water and Brittany Ferries, had a choice of 'any new owner you like, as long as he's one of us.'

Granada Group

Carlton's power in 'independent' television is rivalled only by the Granada Group, which is worth around £6.2 billion and owns two ITV franchises: Granada TV and London Weekend Television. It also has a 20 per cent stake in ITN and Yorkshire Tyne Tees TV (with Lazards merchant bank); a half-share in London News Network, and an 11 per cent stake in BSkyB, in partnership with which it has set up Granada Sky Broadcasting (GSkyB), a joint cable and satellite venture which launched seven new channels on 1st October 1996. BSkyB in turn has stakes in the 'adults-only' Playboy Channel. Among Granada's satellite channels is Granada Talk TV, which includes an afternoon teen show, F2F, which is presented by Sacha Baron Cohen.

Granada was founded by Sidney and Cecil Bernstein. Alexander Bernstein was the long-standing Chairman until he went into semi-retirement in March 1996 while retaining his interest and influence. The newly created Granada Media Group (GMG) is controlled by three men. The Chairman, Granada's Chief Executive, Charles Allen, is not thought to be a Jew, but his two colleagues at the top most definitely are.

Duncan Lewis is the Chief Executive of the Granada Media Group, Chief Executive of Granada TV and Chief Executive of London Weekend Television. Lewis was formerly marketing director at BT, where he initiated the nauseating Jewish grandmother adverts starring actress Maureen Lipman who is a sponsor of the Marxist front organisation, the Anti-Nazi League. Until April 1996 Lewis was head of Mercury Communications and, according to the Evening Standard of 22.5.96, he headed a group of finance houses seeking to take over Mercury. He is backed by Warburg Pincus, the 'American' firm which is already a key investor in the British cable and television industry (including Channel Five). City sources say that Granada's keenness to link up with Mercury is based on the conviction that the communications and entertainment businesses are set for further convergence.
Duncan Lewis

Chief Executive of the Granada Group, Duncan Lewis

The third key figure at Granada is Steve Morrison. He is the chief Operating Officer of GMG, Deputy Chief Executive of Granada TV, Managing Director of LWT and head of Granada's sales operation Laser. On his way to the top, according to the Jewish Chronicle of 1.9.95, Morrison was Director of Programmes and Managing Director of Granada TV. His replacements in these last two jobs are Peter Salmon and Andrea Wonfor respectively. Commercial Director at LWT and GMTV is Kate Stross, and Controller of regional programmes at LWT is Simon Shaps.

In October 1995 Granada launched British Independent Television Enterprises (BRITE), which involved the merger of the sales arms of Granada TV, LWT and Yorkshire Tyne Tees TV. The Managing Director of this sales giant is Nadine Nohr.

One of Granada's leading functionaries is the scriptwriter and producer Kay Mellor, a self-confessed feminist responsible for the 'acclaimed' ITV series Band of Gold which dealt with race-mixing and prostitution and was accused of encouraging kerb-crawling and, ultimately, major race riots in Bradford. Another Granada regular is Paul Marcus, owner of Marlow Films and producer of Granada's Prime Suspect.

Controller of Arts at LWT is Melvyn Bragg. Although he describes himself as a "Christian," Bragg is extremely pro-Jewish and told the Jewish Chronicle of 5.4.96 that he views Israel as his "spiritual home." Since this interview came after extensive coverage of the brutal Israeli suppression of the Palestinian intifada, with soldiers dynamiting Arab homes if one member of the family is caught throwing stones, shooting dead unarmed schoolchildren and burying teenagers alive with bulldozers, this comment tells us a great deal about the mentality of this sickening liberal and the chattering classes who regard him as their arbiter of artistic good taste.

Pearson TV

Pearson TV is another significant part of the ITV network, owning as it does Thames Television. Pearson TV Chairman Greg Dyke is a Gentile, but he is another TV mogul who looks to Disney Chairman Michael Eisner as a role model. Pearson TV is partly-owned by Lazards Bank and has a long-term production relationship with the third largest 'American' megamedia group, Sumner Redstone's Viacom Inc.

In any case, the day-to-day running of Pearson Broadcasting is more the preserve of its Managing Director, Tony Cohen, who has been tipped as a future successor to Dyke as Chairman. His fellow directors include Sir Paul Fox, a past controller of BBC1 and Chairman of ITN from 1986 to 1988, who is also a director of Satellite Information Services. With Scimitar Films Ltd.'s Chairman, Michael Winner, and Jeremy Isaacs, Fox was part of the 1988 Committee which was formed to fight proposals included in the Obscene Publications Bill in response to public concern over the ever-declining standards on display in the mass media. Other directors at Thames include Harold Mourgue and Sir Claus Moser, who is also a former Vice Chairman of N. M. Rothschild merchant bank.

Pearson TV has a quarter-share in Channel Five and a 15 per cent stake in UK Gold, whose Chief Executive is Bruce Steinberg. The global reach of the Pearson operation extends as far as TV India, in which the company has a joint share in partnership with its superficial rivals Carlton Communications and the investment bank Schroders.

It is only fair to point out that the parent Pearson conglomerate is owned mainly by the aristocratic Cowdray family. Chairman Lord Blakenham is seen in the City as having a board dominated by Old Etonians, although Reuben Mark is not a member of that particular minority group. Since their interest in broadcasting is in the money rather than the message, Pearson has recently sold off stakes in BSkyB and Yorkshire Tyne Tees. Financial journalists are speculating that the company may sell off its TV division altogether, in which case it wouldn't require a crystal ball to predict the kind of people who would be favourites to take it over!

Channel Five

The winning syndicate for the licence for this new channel includes several of the supposed 'rivals' whose Jewish links have already been noted. These include MAI, Pearson and the US-based Warburg Pincus. Their successful application promised "presenters whose faces, voices, ages and regional and ethnic backgrounds reflect the diversity of Britain in 1996." We won't be able to say we weren't warned! Former BBC1 Scheduler David Berg is now Controller of Planning and Organisation at C5, while the Controller of news, current affairs and documentaries is Tim Gardam.

David ElsteinThe real power at Channel 5 is its Chief Executive, David Elstein. According to the Jewish Chronicle of January 3, 1997, Elstein has a "vast executive and programme-making background with most of Britain's major networks."

Discussing the kind of programmes which the new channel would carry, Elstein told the Jewish Chronicle that:

"There are a lot of very vocal Jewish thinkers and writers around, not necessarily representing Jewish religious belief.

"You don't expect an awful lot of Yom Kippur services to turn up in the work of people like Howard Jacobson and Harold Pinter. But you are aware that they are coming from a background which is influenced by Jewish life."

Cable and Satellite Channels

In addition to the Jewish presence in the rapidly expanding fields of cable and satellite TV already noted, James Ackerman works as the Director of multichannel covertures. As well as his already noted position as head of Britain's second biggest satellite channel UK Gold, former MTV high-flier Bruce Steinberg is also Chief Executive of the women's channel UK Living, with an audience fast approaching three million every week.

Julian Aston is Managing Director of Channel One, which at present supplies cable TV to around 300,000 homes in London. He is assisted by his friend Michael Rosenblum, who has been described by the Jewish Chronicle as "the American video journalism guru."

The General Manager of Flextech TV's The Children's Channel (TCC) cable/satellite operation is Franklin Getchell. TCC's Chief Executive is Richard Wolfe and its Senior Series Producer is leading US teenshow producer Mitchell Kriegman, whose work includes heavily multi-racial tots' programme Sesame Street. Flextech owns the satellite channel Bravo, whose General Manager Yonni Cohen moved to Polygram last year, with Broadcast magazine suggesting that his temporarily vacant post would be filled by Getchell. The Head of Programming at Bravo is Mark Deitch, formerly BBC1's Editor of Acquired Output. Flextech TV also owns the Family Channel and manages TLC and the Discovery Channel.

Of all the new channels aimed at children and young people, the most subversive and offensive has to be MTV Europe. This is a subsidiary of Sumner Redstone's Viacom UK, as are VH-1, the Paramount Channel, the Sci-Fi Channel, the Blockbuster video chain and, as we have already seen, Nickleodeon TV. Paramount Pictures UK is headed by Danton Rissner, while the Managing Director of the Sci-Fi Channel is David Woodman. The President and Business Director of MTV Europe is Peter Einstein, backed up by Senior Vice Presidents Gil Aronow and Boris Katz. Through his MTV empire, Redstone and his Chief Operating Officer Mark Rosenthal offer Beavis and Butthead as teenage role models and pump race-mixing propaganda and anti-white rap music into 210 million homes in 71 countries. MTV has been accurately described as the dominant cultural (sic) influence on teenagers around the world.

In September 1995 MTV Europe was fined a total of £60,000 for two programmes dealing with under-age sex which even the ITC described as "smutty." Einstein protested that he had not seen any difference in the levels of taste and decency in the eight years that the channel had been on the air. Indeed!

Another satellite and cable channel aimed at youngsters is The Box-Music TV, whose Programme Director is Liz Laskowski. The UK satellite Warner Channel is the work of Jeffrey Schlesinger, President of Warner Bros. International Television. Raymond Jaffe is the Director of Publicity and Promotion at Sky TV.

The satellite news services are also firmly in the usual hands. Reuters TV Executive Editor is David Feingold and its Managing Director is David Kogan (who also oversees London Radio), while head of its news-gathering operation at Sky News is Malcolm Switzer. Meanwhile David Feingold is chief of the London bureau of Cable News International (CNN) – now part of Gerald Levin's Time Warner Corporation – and as such is answerable only to the Managing Director of CNN International, Randy Freedman.

UKTV was one of the companies which submitted unsuccessful bids for Channel 5. In spite of this rebuff its owner, Canadian Jewish media mogul David Asper is still very keen to increase his control within the British media. His stated aim is to see the UK move towards Canada and the US in terms of an increase in commercial TV stations and cable TV penetration. UKTV is at present just a small part of the Asper family's Can West Global Communications, which also has interests in Canada, Australia, New Zealand and Chile. While his father sits on the governing board of Jerusalem's Hebrew University, Asper describes himself as a "cultural rather than religious Jew."

Another big company seeking to extend its grip to this side of the Atlantic is Polygram Filmed Entertainment. Yoni Cohen was appointed Vice President of Television and Broadcasting at PFI in July 1996 to oversee the launch of Polygram's new international TV network.


The single most powerful man in British radio is acting Manager of BBC Network Radio, Michael (John) Green. His permanent replacement is tipped to be Jenny Abramsky, the former Editor of The World at One and Today, who is at present Controller not only of Radio Five Live, but also 24-hour UK news, BBC World, Ceefax, and Multimedia Services. Head of Drama at BBC Network Radio is Caroline Raphael. While she was Editor of Drama, Features and Youth Programmes on Radio 5, several of her programmes were awarded prizes by the Commission for Racial Equality. According to the Jewish Chronicle, Miss Raphael admits to having a strong Jewish identity.

The millions of listeners who are now resigned to hearing ludicrous outbursts of 'political correctness' every time they tune in to a BBC radio station should listen carefully to the names of producers and similar high-level functionaries listed at the end of such offerings. It cannot be denied that a disproportionate number are Jews. These include senior BBC producers Daniel Snowman and Suzanne Levy, who was, for example, responsible for Radio 4's hysterical 'Holocaust' propaganda piece 20/20 – A View of the Century.

Forty-six per cent of Talk Radio UK is controlled by Peter Clark, owner of Media Ventures International. Clark, who has strong links with the Labour Party, was until recently acting Head of Talk Radio, whose other shareholders are Hambros Bank, Luxembourg-based media group CLT and Can West boss David Asper, who owns 24.5 per cent of the company. Many of this cheap, tacky and sleazy station's presenters are Jewish, including Nancy Roberts, Garry Jacobs, Jonny Gould, Janet Gershlick and Vanessa Feltz. Clark's other interests include a 10 per cent stake in Teletext, ownership of Circle Communications and a 40 per cent stake in Brian Eastman's drama production operation Carnival Films.

The strongly pro-Jewish Associated Newspapers group owns large chunks of the 'independent' radio group GWR and Classic FM, where it has installed John Spearman as Chief Executive. Noteworthy in independent radio are such luminaries as the Chief Executive of EMAO Radio Tim Schoonmaker, who controls commercial radio in the North-east, and Roberta Aarons, who is Head of Production at SSVC, which provides TV and radio services for the MOD.

Lynne Franks is the founder of Radio Viva, the UK's first 'wimmin's' radio station. She told the Jewish Chronicle: "I enjoy being Jewish in a cultural sense and love being with other Jewish women." (The reader might pause to consider what would happen if a native British woman and radio executive remarked publicly that 'I enjoy being British in a cultural sense and love being with other white women.'!)

As is the case with TV and films, Jews are in prominent and powerful positions in the regulatory institutions of independent radio. Tony Stoller is Chief Executive of the Radio Authority, while Yvonne Kintoff is Managing Director of the Radio Advertising Clearing Centre.

The mind-bending power of the masters of the media

Who controls our entertainment?

While TV and radio dominate our perception of current affairs, the cinema and pop music also play a very strong role in changing cultural values. A film in which a heart-throb actor portrays a character with a traditionally frowned upon behavioural or character defect – such as drug abuse or homosexuality – will help to persuade large numbers of viewers that such behaviour is, after all, acceptable, even fashionable.

Such a message put out in a political debate or by a campaigning group, would be rejected by all normal people; but conveyed as a subtle message in a host of films or pop songs, it is accepted at a subliminal level by many viewers.

Cinema, Music & Entertainment

As with the broadcasting media, the 'British' film industry includes a vastly disproportionate number of Jews, both among the major producers and in its regulatory bodies. The creator and head of the British Film Commission is Sidney Samuelson, who is also a trustee of BAFTA (British Film and Television Arts) and Chairman of its management committee. Knighted by John Major in June 1995, he is a great admirer of Steven Spielberg and his mendacious propaganda film Schindler's List. Sir Sidney is also the President of the Samuelson Group plc, which, according to the Jewish Chronicle of 23.6.95, is the world's largest film, TV and audio-visual equipment organisation.

As Chief Executive and Director of the British Board of Film Classification, James Ferman holds the key regulatory position in the British film industry. As such he has been widely criticised for the board's ultra-liberal judgments. In 1995, for example, only two of the 364 films considered by the BBFC were cut to reduce sexual violence. Elected local councillors and members of the public, who accused Ferman and his board of being irresponsible, were attacked as culturally illiterate and "provincial."

Meanwhile, former Channel Four boss Jeremy Isaacs has been very influential as a Governor of the British Film Institute since 1979. Keeping an eye out for rising stars and potential dissidents in the next generation of production staff is the Chairman of the National Film and TV School, David Puttnam.

Also in a position to give a helping hand to deserving would-be movie moguls is Baron Joel Barnett, the former Labour Cabinet minister who has been the Chairman of British Screen Finance Ltd since 1980, as well as having served as Vice Chairman of the BBC Board of Governors from 1986 to 1993.

Chrysalis Group

The Chief Executive of Crysalis Visual Entertainment is Michael Pilsworth. CVE's portfolio of 'independent' film producers includes Red Rooster Film & TV and Watchmaker Productions. Chrysalis is close to overtaking Thames TV as the top UK independent producer.

In addition to his other powerful positions noted earlier, David Puttnam is a Chrysalis director. He is also Chairman of the Enigma film company, which has close ties with Gerald Levin's Time Warner conglomerate and BSkyB. Puttnam is a close friend of Edgar Bronfman Jr. – owner of the massive MCA entertainment group and Universal Studios – and spent three years as Chairman and Chief Executive at Columbia Pictures. In addition to all this, Puttnam is Chairman of International Television Enterprises Ltd. He produced the Labour Party's 1992 election broadcast and is a regular at Labour fund-raising events, as well as being at the forefront of Labour's thinking on the information superhighway.


The President and Chief Executive of the £5.5 billion Polygram global entertainment group is Alain Levy, former head of CBS France, who boasts of "getting away from provincial values." Judging by the fare, we can safely assume that decency and integrity are among the values he and people like him regard as "provincial."

In January 1995, Polygram paid £100 million for Lord Grade's old company ITC Entertainment. The expanded Polygram Films entertainment subsidiary is headed by Michael Kuhn under whose guidance it produced the highly successful, pro-homosexual Four Weddings and a Funeral, and multiracial propaganda such as Priscilla – Queen of the Desert.

Alain Levy
Alain Levy,
Polygram boss

Polygram International Music is also expanding, with its boss David Hockman recently snapping up leading rap label Def Jam.

Rank Organisation plc.

Chairman of the Rank Organisation, with major worldwide interests in leisure and entertainment and UK assets including the Odeon cinema chain, Mecca Leisure, the Hard Rock Cafe chain and Pinewood Studios, is Sir Leslie Fletcher. Managing Director of Rank Amusements Ltd. is J. Cohen.

Rank has close ties with MCA, with which it jointly owns Universal Studios. MCA is in turn part of Edgar J. Bronfman Jr's Seagram empire. Bronfman, President of the World Jewish Congress, is one of the world's most powerful Zionists and backs a number of shadowy, but influential, organisations which are constantly on the lookout for possible threats to Jewish identity and cohesion. Yet the material churned out by his companies for consumption by the ordinary youngsters of Europe and North America is consistently and deliberately designed to undermine our national and ethnic identities. It is this double-standard which thoughtful students of Zionist influence find particularly worrying.

The London-based MCA Records is managed by Steve Wolfe while MCA Music Entertainment International has Senior Executives such as Meir Malinsky.

RCA Records

The same phenomenon may be seen at RCA Records, whose artists include the much-hyped 'supergroup' Take That. RCA's Managing Director is Hugh Goldsmith; the company's Head of Artistic Development is David Joseph and the International Director is Nancy Farbman.

Sony Corporation

While Sony would no doubt be regarded by most people as a Japanese company, the truth is that the decisions – which acts it signs or doesn't sign, who is to be hyped to the top of the charts and what messages they should put across to the owners of their Japanese-made electrical goods – are made by Jews. Paul Burger is the Chairman and Chief Executive of Sony Entertainment (UK), which includes the Sony record label. Burger, whose major artists include Michael Jackson, is also Chairman of 'The Brit Awards' which is produced by Michael Gerrie. Senior Vice Presidents and Executives at Sony UK include Jonathan Sternberg, Gerhard Blum and Sara Silver.


Thorn-EMI is another member of the interlocked global media corporations with heavy Jewish involvement. Its Directors include Sir Graham Day and H. Einsmann. The Senior Vice President of EMI Music Worldwide is Charles Diamont and the Managing Director is Michelle Burger. Vice President of EMl's International Media Division is Jeremy Silver.

Warner Chappel Music Ltd.

The London-based music subsidiary of the Time-Warner Corporation, this operation too has a Jewish Managing Director – R. Godfrey-Kess.

Less well-known companies

Many smaller companies with less well-known names also play an important part in determining the flavour of popular music and film entertainment. The Managing Directors of the One World Entertainment music company, of Vision Music Entertainment and of record distributor Entertainment UK are, respectively, Alan Bellman, Dan Reedman and Richard Cowan.

Robert Earl is founder of President Entertainments and owner of the movie-theme restaurant Planet Hollywood. For five years, Earl was President of Hard Rock Cafe International, and he also helped produce the semi-pornographic film Dirty Weekend with his close friend film producer Michael Winner and authoress Helen Zahavi.

Robert Earl
Robert Earl – junk food, junk films

Marshall's Communications Group is chaired by Mike Isaacson, who is also Executive Producer of its subsidiary company, Film Crest. Mentorn Films is run by Tom Gutteridge, Blue Heaven Productions is headed by Neil Zeiger, and the very English-sounding Stonehenge Productions is in fact controlled by Peter Kosminsky, who has close ties with MAI Productions.

Media Productions was launched in 1993 as the first film and television financing and sales outfit to be created under the Business Expansion Scheme, and quickly achieved success with its low-budget hit, Leon the Pig Farmer – Leon being an orthodox Jew. Its Directors are Stephen Margolis and David Altschuler, who is also Director of feature film production company Cavalier Features, and co-founder of National Leasing and Finance, a company which arranges finance for deals involving past film titles.

The power to decide which films are bought or put back into circulation has a very significant behind-the-scenes influence on the kind of films which get made in the first place. The UK's largest privately-owned media buying concern, TMB, is headed by Chairman and Chief Executive Alan Rich, and has four Jewish directors.

James Palumbo
James Palumbo – junk music, junk politics

The Ministry of Sound 'rave' nightclub empire is run by James Palumbo. His Managing Director is Mark Rodol. In the months before the 1997 general election, James Palumbo helped to organise the Labour Party campaign to young people. He also gave the unlimited free use of a chauffeur-driven silver Rover to Labour's media staff at Millbank Tower. It was promptly commandeered by Peter Mandelson, the party's chief election planner and Tony Blair's eminence grise, although the disco-dancing bachelor's 'aide', Benjamin Wegg-Prosser, maintained that "Peter is not the only person who uses it."
Michael G. Levy
M&G Records boss, Michael Levy. Tony Blair's chief fundraiser

The mind-bending power of the masters of the media

Who controls Hollywood?

Since the vast majority of the films shown on British cinema and TV screens are imported from America, it is impossible to comment on the power of the mass media to mould and direct public opinion in Britain without looking at the ownership of the US movie industry, centred in Hollywood.

In his acclaimed book, An Empire of Their Own, How the Jews Invented Hollywood, Neal Gabler pointed to the Jewish origins of Hollywood, under movie pioneers such as Louis B. Mayer and Irving Thalberg. "Of 85 names engaged in production," a 1936 survey noted, "53 are Jews. And the Jewish advantage holds in prestige as well as numbers." Little has changed since then; in a recent Premiere magazine 'Special Power Issue – ranking the 100 most powerful people in the 'Industry' – the top twelve were Jewish. No black or British industry executives were even ranked. Every so often, a Gentile journalist or actor comments on this, and is invariably forced to make a grovelling apology within a matter of hours.

Marlon Brando, for example, hit the headlines in April 1996 when he denounced the Jewish-run movie establishment for exploiting racial stereotypes, telling the Larry King Show that:

"We have seen the nigger, we have seen the greaseball, we have seen the chink, the slit-eyed dangerous Jap... but we never saw the kike because they know perfectly well that's where you draw the wagons around... Hollywood is run by Jews, owned by Jews and they should have greater sensitivity."


The largest media conglomerate is the Walt Disney Company, whose Chairman and CEO is Michael Eisner. The Disney empire, headed by a man described by one media analyst as "a control freak," includes several television production companies (Walt Disney Television, Touchstone Television and Buena Vista Television), its own cable network and two video production companies.

As for feature films, the Walt Disney Picture Group, headed by Joe Roth, includes Touchstone Pictures, Hollywood Pictures and Caravan Pictures. Disney also owns Miramax Films, run by the Weinstein brothers.

When the Disney Company was run by the Gentile Disney family prior to its takeover by Eisner in 1984, it epitomised wholesome family entertainment. While it still holds the rights to various classic children's favourites, under Eisner – whose personal fortune is estimated at $405 million – the company has expanded into the production of graphic sex and gratuitous violence. And Disney's recent productions aimed at children have developed an extremely unhealthy 'politically correct' message. The much-hyped Pocahontas, for example, distorts historical fact out of all recognition in an unmistakable bid to inculcate an anti-white guilt complex in its young audiences. It is even rumoured that Eisner et al are planning to make a new production with a 'Holocaust' theme!

On the back of its film production, Disney has built a worldwide entertainment empire, owning Disneyland, Disney World, Epcot Center, Tokyo Disneyland and Euro Disney. The company sells well over a billion dollars worth of consumer products every year, principally books, toys and clothing. Some of the profits from this enormous operation funded Eisner's 1995 takeover of Capital Cities/ABC Inc., to create a media conglomerate with annual sales of $16.5 billion. Capital Cities/ABC not only controls 235 TV stations in the United States, but also has extensive interests in European TV companies.


Probably even more influential than Disney is the international media leviathan Times Warner, Inc. Chairman of the Board and CEO is Gerald Levin. Warner Music is by far the world's largest record company, with fifty labels, the biggest of which is Warner Brothers Records, headed by Danny Goldberg. Warner Music's Interscope Records was an early promoter of 'gangster rap,' a genre with lyrics which explicitly encourage Blacks to commit acts of violence against Whites and treat women with callous contempt. These deeply unpleasant messages are often reinforced by video images courtesy of Stuart Hersch, President of the company's video production operation, Warnervision.

In addition to music and huge interests in US cable TV, Time Warner is heavily involved in the production of feature films through Warner Brothers Studio. Its publishing division, dominated by Editor-in-Chief Norman Pearlstine, is the largest magazine publisher in the world.

Time Warner and Disney were among the most generous backers of Bill Clinton's 1996 re-election campaign, a victory which, according to the Jewish Chronicle of 1st November, 1996, took "Jewish influence in Washington" to "historic highs."

Time Warner's Gerald Levin gained an enormous amount of extra power with his takeover of Turner Broadcasting System in 1996. Founded by self-made media tycoon Ted Turner, TBS included the highly influential TV news network CNN, an operation which for a few years provided a potential alternative to the otherwise completely Jewish-controlled American news network. Although Turner is a Gentile, his career – and the reaction of the rival media bosses to it – provide an important insight into the monopolistic attitude of the people who have developed a stranglehold on the electronic news and entertainment industry.

Having made a fortune in advertising and cable TV, in 1985 Turner made a bid to buy CBS – an acquisition which would have given him control of an enormous slice of the influential news broadcasting industry. Although Turner had employed a number of Jews in key executive positions in CNN and had never taken a public position contrary to Jewish interests, he is a man with a large ego and a strong personality, and was regarded by CBS Chairman William Paley and his fellow executives as uncontrollable: a loose cannon who might at some stage in the future give them problems. Furthermore, newsman Daniel Schorr, who had worked for Turner, publicly charged that his former boss held a personal dislike for Jews.

To block Turner's bid, CBS executives invited billionaire theatre, hotel, insurance and cigarette magnate Laurence Tisch to launch a 'friendly' takeover of the company. This went ahead, with Tisch becoming the Chairman and CEO of CBS, removing any threat of non-Jewish influence there.

Turner now appears to have adopted the 'if you can't beat 'em, join 'em' line. His sale of CNN to Time Warner means that the only rival to the network news operations is now also in the hands of the usual people.


Viacom, Inc, headed and 76 per cent owned by Sumner Redstone (born Murray Rothstein) is the third largest megamedia corporation in the US, with revenues of over $10 billion a year. As well as owning a major network of TV and radio stations, Viacom produces and distributes TV programmes, while feature films are handled by its subsidiary Paramount Pictures, headed by Sherry Lansing. Viacom is also involved in satellite broadcasting, theme parks and video games, and its 4,000-store Blockbuster video rental chain has branches throughout Britain.


Another major Hollywood power is MCA-Universal Pictures. For a while this was owned by the Japanese electronics firm Matsushita. Even though MCA's former owner Lew Wasserman and his sidekick Sidney Sheinberg were kept on as the top executives, there was clearly concern in certain circles at the risk involved in not having such a studio under complete control. This unsatisfactory situation was, however, resolved early in 1996 when Canadian-based alcohol giant Seagram bought a controlling interest in MCA.

The Seagram empire was founded by Samuel Bronfman, who made his fortune shipping liquor to bootleggers during the Prohibition. The Chief Executive today is his grandson, president of the World Jewish Congress, Edgar Bronfman Jr. Seagram has long been a financial and organisational mainstay of the massively powerful Zionist lobby in North America, and its boss is well-known for his belief in the financial and opinion-forming power of 'multi-media' and related elements of the information superhighway. He is a close friend of Hollywood deal-broker Michael Ovitz. According to the Daily Telegraph of 6th January, 1997, Ovitz is often described as "Hollywood's most powerful man." On his recent resignation as president of Walt Disney, he received a severance package of $69.5 million.

Michael Ovitz
Michael Ovitz: "The most powerful man in Hollywood"

Sony – Columbia

Another Japanese company which put some noses out of joint by buying a chunk of Hollywood was Sony, which took over Victor Kaufman's Columbia Pictures in 1989 for $3.4 billion and $1.2 billion in assumed debt. It is clear that the Japanese were only interested in the profits from successful movies and were quite happy to leave the everyday running to the 'experts', but this did not stop a concerted media campaign against the perils of allowing the American entertainment industry to fall into the hands of outsiders! Headlines about "Pearl Harbor – the Sequel" were followed by the filming of Rising Sun, a thriller dealing with the relentless ambition of Japan and its threat to the US. Directed by Philip Kaufman – who managed to work into the script a scene of a Japanese playboy using a naked American girl as a dining table. This is the kind of crude incitement to racial hatred usually reserved for the wicked Germans.

Under attack from outside, Sony were also stung by the reckless and inexplicably incompetent management of Peter Guber, who had been recommended to run the show by Walter Yetkinoff, the Chairman of CBS Records. After a series of shattering flops, Sony were rumoured to be thinking of selling up. Discussing the fiasco, David Puttnam, who ran Columbia during the mid-eighties, gave an interesting insight into the mentality of their rivals: "The Japanese are probably congenitally incapable of managing a movie studio. That's not to insult them, it's simply a result of the very ordered way their minds work. I think the Germans are likely to also prove incapable of managing a movie studio."

Puttnam went on to suggest that since all Sony needed was access to Columbia's back catalogue and future best-sellers, the situation could be resolved by a clever lawyer who could 'unbundle' the company: "The unbundling will involve Sony hanging on to the core rights they require, with future production and investment taken over by someone else, someone probably more competent or more naive."

In the meantime, things now seem to be pretty much in order, with Alan Levine heading the Sony Pictures Division, and the financial management of the Sony Corporation of America having been placed in the hands first of Michael Schulhof, and then of Sony's US Executive Vice President, Jeff Sagansky. Lucy Fisher recently took over as acting Chairman of Columbia TriStar itself, following the removal of Mark Canton after a further series of box-office flops.

Dreamworks and others

Most of the smaller film production companies are also controlled by Jews. For example, New World Entertainment, described as "the premier independent TV program producer in the United States," is owned by Ronald Perelman and chaired by Brandon Tartikoff (formerly the Head of Entertainment Programming at NBC).

Dreamworks SKG was formed in 1994 by recording industry mogul David Geffen (who lists his interests as "AIDS, Israel and other causes"), former Disney Pictures Chairman Jeffrey Katzenberg and film director Steven Spielberg. With the connections and wealth of these three, Dreamworks looks set to become a major force in the entertainment world.

A similar picture of massively disproportionate Jewish influence pertains throughout the US television, radio and newspaper industries, but these fall outside the scope of this study. An exception to this has to be the career of Aaron Spelling, since so many of his television programmes are shown on British TV – indeed all around the world. The Guinness Book of Records credits Spelling with having produced more hours of programming than anyone else on earth. The recipe for this remarkable success was described in the Sunday Telegraph Magazine of 29th September 1996 as "lush tales of sex, greed and venality, and thickened with handpicked casts of raffish swindlers and silicone-boosted ubervixens." Spelling is responsible for such cultural masterpieces as Charlie's Angels, Fantasy Island, Beverly Hills 90210 and Dynasty.

In answer to criticism that such programmes are lightweight pap, Spelling draws attention to productions such as And The Band Played On, which dealt with AIDS and explains the rationale behind his 'softly-softly' approach to social issues:

"Put out a documentary about teenage drug use and kids don't watch it. But if you introduce the same subject in one of our programmes they will be talking about it the next day at school. We can make these topics relevant and approachable, and that is one of the things we are simply never given credit for."

This is certainly true, but – with many of the subjects – what is deserved is not credit.

Spelling is known both as a compulsive liar and a recluse. His only party at his $45 million home in California was thrown in honour of the Prince of Wales as a personal favour for Spelling's old friend Lew Wasserman, head of the giant MCA entertainment combine.

The mind-bending power of the masters of the media

Who controls advertising?

The power of the purse is nowhere more apparent than in the field of advertising, whose magnates not only decide what images are used to promote particular products and ideas, but also have a great deal of influence over where vast corporate advertising budgets are spent. Their ability to determine which channels, magazines and newspapers are used – or not used – for major advertising campaigns gives such individuals an immense amount of influence over the producers and editors of supposedly independent media operations.

Companies placing advertisements also have a great deal of 'clout' over the media. There have been a number of instances when the big High Street retail chains – another area dominated by Jews, but outside the scope of this survey – has been used to persuade Gentile newspaper owners and editors to toe the line. As far back as the 1930s, for example, the threat of a Jewish advertising boycott forced Lord Rothermere to stop printing articles supporting Sir Oswald Mosley in his Daily Mail. More recently, similar threats have been brought to bear against a medical magazine for carrying articles critical of Israeli treatment of Palestinians, and against the Sunday Times, which was persuaded to break its contract with historian David Irving to translate its Goebbels Diaries extracts.

In Japan the popular magazine Marco Polo was forced to close down by an international advertising boycott organised by Zionists, after carrying an article pointing out many of the glaring flaws in the 'Six Million Gassed Jews' propaganda story.

The world's largest advertising and marketing group, WPP, is based in London and headed by its multi-millionaire Chief Executive Martin Sorell, formerly Advertising Director with 1980s advertising giant Saatchi and Saatchi. Maurice Saatchi now runs the Megalomedia Group, whose non-advertising interests include a 10 per cent stake in The Multimedia Corporation, the producer of CD Roms such as 3d Atlas, cybercafes and computer software. Other shareholders include the boss's wife, novelist Josephine Hart, his brother Charles Saatchi and Lord (Jacob) Rothschild's RIT Capital Partners. Megalomedia owns the digital film and television studio FrameStore, which produces film titles and special effects. Says Chairman Saatchi: "We believe that digitalisation and computer technology will continue to play an increasingly fundamental role in media. We are now well placed to capitalise on the commercial potential offered by such a dynamic sector."

Charles and Maurice Saatchi
Charles and Maurice Saatchi

A bizarre feature in the Evening Standard early in January 1995 describes Tony Kaye as "one of Britain's, and America's, leading directors of television adverts and a man whose eye-catchingly unorthodox style has made him a legend in his business." The story arose from a classified advertisement which Kaye had placed in the Cars for Sale section of the paper two days before Christmas. The full text of the advert read: "JEWISH CAR FOR SALE. Four telephones and one fax machine. £1.3 Million. Ring Tony Kaye on 0101-310-720-3613." He also placed the advert in the Sunday Times, but within a few days was shocked to be on the receiving end of a "deluge" of abusive and threatening telephone calls from Jews who thought it was anti-Semitic. "There were some horrible messages on my answering machine," including death threats, he told the Standard. As a matter of fact he did have a nearly new Lincoln executive-series limousine for sale at the price mentioned, and it did come complete with four 'phone lines and a fax, and its American registration plate did read "Jewish" because, as Mr. Kaye was at pains to point out, he is Jewish "and very proud of it."

Tony Kaye got his first big break working with Saatchi & Saatchi and went on to win thirteen 'Pencils' (the ad world's equivalent of Oscars) in six years. His television adverts included British Rail's chess-playing rabbi and the penguin, the children dancing around Lionel Bart for Abbey National and the sado-masochistic and nightmarish images used in Dunlop commercials. Highlights of his career in California included making a documentary attacking America's anti-abortion campaigners